Deze website is ontwikkeld in het kader van het project ‘Begeleiden van zelfsturend leren binnen de huisartsopleiding’; een driejarig onderzoeksproject, gefinancierd door het Innovatiefonds van de SBOH. De vier leden van het projectteam stellen zich kort voor.
Andere resultaten van dit project, zijn het visiedocument ‘Begeleiden van zelfsturend leren binnen de huisartsopleiding’ en de workshops, waarvan de materialen te vinden zijn op de Tools-pagina van deze website.
Zelfsturend leren doen we samen. Dit leerplatform is daarom opgezet om uitwisseling te stimuleren van kennis en ervaringen uit de onderwijspraktijk. Daarnaast biedt het ruimte voor het vergroten van kennis. Deel daarom best-practices, zoals een werkvorm, blog of artikel op de kennis delen pagina.
Heb je een andere vraag? Neem dan contact met ons op via het contactformulier of e-mail ons op het onderstaand e-mailadres.
Hier vind je de vragen die wij als kernteam het meeste horen. Klik op de vraag voor ons antwoord.
Dat klopt; zelfsturend leren werd ook al genoemd in het Landelijk OpleidingsPlan (LOP) in 2016 en het concept is niet nieuw binnen de huisartsopleiding. Wat wel nieuw is: de expliciete aandacht die ernaartoe gaat: we vragen we opleiders en docenten om AIOS meer bewuste ‘leerders’ te maken. Iedere AIOS leert op diens eigen manier; hier meer bewust mee omgaan, verhoogt de kwaliteit van het zelfsturend vermogen, dat de AIOS als professional in een snel-veranderend beroepskader, nodig heeft. Het ‘leren leren’ mag daarom vaker en meer expliciet op de agenda: met de opleider tijdens leergesprekken, en met mede-AIOS op terugkomdagen samen met de docent.
Helemaal waar. Opleiders, docenten en mede-AIOS hebben een belangrijke rol: gerichte feedback stimuleert reflectie bij de individuele AIOS. Naarmate de AIOS verder in diens opleiding komt, neemt mede daardoor de zelfsturing toe: de kennis en vaardigheden groeien, maar ook weet de AIOS steeds beter waar uitdagingen liggen in het leren. Door het ontwikkelen van leervaardigheden kan de AIOS het leren in toenemende mate zelf richting geven en zoeken naar de juiste leeractiviteiten; dat maakt het leren ‘zelfsturend’.