Kennis delen of een vraag stellen?

Zelfsturend leren doen we samen. Dit leerplatform is daarom opgezet om uitwisseling te stimuleren van kennis en ervaringen uit de onderwijspraktijk. Daarnaast biedt het ruimte voor het vergroten van kennis. Deel daarom best-practices, zoals een werkvorm, blog of artikel op de kennis delen pagina.

Heb je een andere vraag? Neem dan contact met ons op via het contactformulier of e-mail ons op het onderstaand e-mailadres.

User Icon Blue - Doctr X Webflow Template
Email Icon Font - Doctr X Webflow Template
Phone Icon Font V2 - Doctr X Webflow Template
Calendar Icon Font - Doctr X Webflow Template

Verstuurd!

Bedankt voor uw bericht, wij nemen z.s.m contact met u op.
Oeps! Daar ging iets mis, probeer het nog eens of neem via het e-mail adres contact met ons op.

Meest gestelde vragen

Hier vind je de vragen die wij als kernteam het meeste horen. Klik op de vraag voor ons antwoord.

Zelfsturend leren doen we toch al jaren bij de huisartsopleiding; wat is hier nieuw aan?

Dat klopt; zelfsturend leren werd ook al genoemd in het Landelijk OpleidingsPlan (LOP) in 2016 en het concept is niet nieuw binnen de huisartsopleiding. Wat wel nieuw is: de expliciete aandacht die ernaartoe gaat: we vragen we opleiders en docenten om AIOS meer bewuste ‘leerders’ te maken. Iedere AIOS leert op diens eigen manier; hier meer bewust mee omgaan, verhoogt de kwaliteit van het zelfsturend vermogen, dat de AIOS als professional in een snel-veranderend beroepskader, nodig heeft. Het ‘leren leren’ mag daarom vaker en meer expliciet op de agenda: met de opleider tijdens leergesprekken, en met mede-AIOS op terugkomdagen samen met de docent.

Hoe kan de AIOS zelfsturend zijn, leren doe je toch nooit alleen?

Helemaal waar. Opleiders, docenten en mede-AIOS hebben een belangrijke rol: gerichte feedback stimuleert reflectie bij de individuele AIOS. Naarmate de AIOS verder in diens opleiding komt, neemt mede daardoor de zelfsturing toe: de kennis en vaardigheden groeien, maar ook weet de AIOS steeds beter waar uitdagingen liggen in het leren. Door het ontwikkelen van leervaardigheden kan de AIOS het leren in toenemende mate zelf richting geven en zoeken naar de juiste leeractiviteiten; dat maakt het leren ‘zelfsturend’.