Door tijdens de opleiding het zelfsturend leren regelmatig op de agenda zetten met de AIOS, kom je als docent of opleider met de AIOS in gesprek over diens leren.
Hoe maakt de AIOS diens leren zichtbaar aan de docent en opleider: waar werkt deze aan en op welke manier?
De AIOS is dagelijks ‘lerend aan het werk’. De opleider en docent passen ‘scaffolding’ toe: ze helpen de AIOS om steeds net een stap verder te maken in diens ontwikkeling dan waar deze zelfstandig al is.
Gerichte feedback geven aan de AIOS is noodzakelijk om het zelfsturend leren te coachen. Als docent of opleider kun je pas gerichte feedback geven als je weet wat het doel ervan is.
In deze periode ligt het accent vooral op kwalificatie, zodat de AIOS als toekomstig huisarts leert om veilig en verantwoord te werken bij acute klachten.
In de GGZ-stage wordt een sterk beroep gedaan op subjectificatie: de balans vinden tussen persoon en professional zijn wordt bij uitstek uitgedaagd in het werken met psychische en psychiatrische klachten.
Binnen de chronische zorg is socialisatie een belangrijk thema: hoe in te voegen bij de patiënt, diens naasten en het zorgteam in de verpleeghuissetting, maar ook de afstemming met andere medische disciplines.
Zorg voor psychologische basisbehoeften is noodzakelijk voor het welzijn van de toekomstig huisarts.
Motivatie om te leren is noodzakelijk, wil de AIOS regie nemen over het eigen leerproces. De docent en opleider kunnen de intrinsieke motivatie om zelfsturend te leren stimuleren.
Vind je dat je vooral moet laten zien wat je al kan? Of sta je ervoor open dat je ‘nog’ niet alles kan? Deze ‘growth-mindset’ is effectiever voor je verdere ontwikkeling als professional en is aan te leren.
‘Self-efficacy’ verwijst naar de mate van vertrouwen van een AIOS om een specifieke taak te kunnen volbrengen.