In de landelijke visie op opleiden (LOP, 2024) staat vorming van de professionele identiteit als huisarts centraal. Dit houdt in, dat je als AIOS je kennis, vaardigheden, je persoonlijke waarden en normen met elkaar integreert. Je persoonlijke identiteit vormt zich naar hoe jij leert functioneren als toekomstig huisarts.
Volgens de onderwijsfilosoof Biesta draagt een opleiding bij aan drie doeldomeinen:
1. kwalificatie (competenties ontwikkelen om het beroep als huisarts uit te oefenen),
2. socialisatie (toenemend onderdeel worden van de beroepsgroep) en
3. subjectificatie (zich positioneren binnen de opleiding en beroepsgroep als een autonome en verantwoordelijk professional).
Met AIOS Sarah Boers in gesprek over ervaren van zelfsturend leren. Sarah geeft antwoord op de volgende vragen:
0:00 - Wat betekent zelfsturend leren voor de AIOS?
1:06 - Wat is je rol als AIOS in het zelfsturend leren traject?
1:56 - Hoe relevant is zelfsturend leren voor je toekomst als huisarts?
3:07 - Hoe hoop je met zelfsturend leren bezig te zijn op terugkomdagen?
3:52 - Hoe ziet je zelfsturend leren leertraject er idealiter uit?
Met AIOS Rachelle Hensgens in gesprek over ervaren van zelfsturend leren. Rachelle geeft antwoord op de volgende vragen:
0:00 - Wat betekent zelfsturend leren voor de AIOS?
0:39 - Wat is je rol als AIOS in het zelfsturend leren traject?
1:05 - Hoe relevant is zelfsturend leren voor je toekomst als huisarts?
1:35 - Hoe ben je met zelfsturend leren bezig op de terugkomdagen?
2:18 - Hoe ziet je zelfsturend leren leertraject eruit?
* De themaโs die genoemd worden bij periodes zijn bedoeld om te prikkelen; ze sluiten elkaar niet uit.
Bv: โagenderenโ is bij uitstek belangrijk bij begin van jaar 1, maar blijft later in de opleiding relevant.