De nadruk ligt vooral op kwalificatie, zodat de AIOS als toekomstig huisarts leert om veilig en verantwoord te werken bij acute klachten. Zelfsturend leren vindt plaats binnen de kaders van de spoedeisende hulp. Dit doet een beroep op het bewaken van de eigen grenzen en het tijdig aanboren van hulpbronnen (intercollegiaal overleg, supervisie, opzoeken van evidence).
Het âverantwoord vertrouwenâ wordt in de externe stages anders ingevuld dan in de huisartspraktijk. Dit biedt de AIOS een kans om te werken aan diens beroepsidentiteit als aankomend huisarts: Â
Kwalificatie gaat over het verwerven van kennis en vaardigheden, alsook waarden en attitude (lees meer hierover in het LOP). Binnen de acute zorg staat medische kennis en -handelen op de voorgrond in de dagelijkse leerpraktijk. Daarnaast wordt een beroep gedaan op andere competenties, zoals samenwerken, organiseren/leiderschap, en professionaliteit.
Na drie of zes maanden doen de stageopleider en docent een voortgangsgesprek. Hierin blikken ze met de AIOS samen terug en âvooruit op wat deze heeft geleerd en wat de AIOS nog wil leren in vervolgstages.
"Welke huisarts-competenties kan ik in deze acute-zorg-stage nog verder ontwikkelen?"