Scaffolden van zelfsturend leren

De AIOS is dagelijks ‘lerend aan het werk’. De opleider en docent passen ‘scaffolding’ toe: ze helpen de AIOS om steeds net een stap verder te maken in diens ontwikkeling dan waar deze zelfstandig al is.

Scaffolden van zelfsturend leren

Definitie scaffolding

De term ‘to scaffold’ betekent letterlijk ‘steigers bouwen’. Zoals bij het bouwen van een huis, heeft de AIOS tijdens het leerproces steeds passende ondersteuning nodig om een stapje verder te komen in het leren.

Zone van naaste ontwikkeling

Het uitdagen van de AIOS om een taak uit te voeren die net boven het eigen kunnen ligt, wordt ook wel scaffolding genoemd. Het leren dat door scaffolding binnen het bereik van de AIOS komt, wordt de ‘zone van naaste ontwikkeling’ genoemd (grondlegger is Lev Vygotsky).

Interactieve en geplande scaffolding

Er wordt onderscheid gemaakt tussen geplande- en interactieve scaffolding om metacognitie te ontwikkelen. Interactieve scaffolding kan plaatsvinden in een begeleidingsgesprek, waarin de AIOS ondersteund wordt om doelgerichter te leren handelen. Geplande scaffolding vindt plaats over leeractiviteiten die om ondersteuning vragen, zoals medisch technische vaardigheden.

Tools

Om een optimale balans tussen autonomie en supervisie te vinden, is het stellen van vragen om de AIOS gericht te coachen en een stap verder te helpen in het zelfsturend leren nodig. De tool scaffolding vaardigheden is een praktisch hulpmiddel, naast een filmpje waarin scaffolding als vaardigheid wordt getoond (link filmpje scaffolding volgt nog).