Agenderen van zelfsturend leren

Bij de start van de opleiding weet menig AIOS nog niet wat met ‘zelfsturend leren’ wordt bedoeld. Het leren en hoe je dit meer bewust doet, is bij begin van het opleidingsjaar onderwerp van gesprek tussen AIOS, opleider en docent.

Agenderen van zelfsturend leren

Agenderen

Door tijdens de opleiding het zelfsturend leren regelmatig op de agenda te zetten, kom je als docent, opleider en AIOS in gesprek met elkaar over het leren. De AIOS staat weliswaar centraal als leerling, maar ook als docent en als opleider leer je nog; ook dat mag op de agenda. Het leergesprek biedt opleider en AIOS hierin veel kansen.

Als docent kun je het zelfsturend leren op de agenda zetten met de AIOS individueel,  in een begeleidingsgesprek, of in de AIOS-groep, bijvoorbeeld bij het geven van een introductie op het thema zelfsturend leren uit het Landelijk OpleidingsPlan.

Leerwensen AIOS

Zelfsturend leren wordt ook gestimuleerd door de leerwensen van de AIOS-groep leidend te maken voor de planning en uitvoering van het onderwijs op de terugkomdag. Als opleider kun je met de AIOS het zelfsturend leren bespreekbaar maken in een leergesprek, aan de hand van een actuele leervraag.

Voortgangsgesprek

In een voortgangsgesprek in de driehoek is er ruimte voor jou als docent of opleider om afspraken te maken over de aanpak rondom het zelfsturend leren. Samen met de AIOS bespreek je wat al goed lukt qua zelfsturing en welke (metacognitieve) vaardigheden nog aandacht nodig hebben.

Tools

Als docent kun je vaardigheden om zelfsturend te leren signaleren bij de AIOS. Het bespreken van thema’s als de motivatie en mindset voor leren kunnen helpen om binnen de driehoek AIOS - opleider - docent het leren op de agenda te zetten en een verdere aanpak te bespreken. Docent en opleider zijn rolmodel voor de AIOS in deze: een gelijkwaardig gesprek over wat en hoe zij leren, zal een open dialoog stimuleren.