Zichtbaar maken van zelfsturend leren

Hoe maak je je leren zichtbaar aan elkaar: waar werkt de AIOS aan en op welke manier? En waaraan werken de opleider en de docent? Welke hulpbronnen helpen hierbij en wat is terug te lezen in het e-portfolio van de AIOS?

Zichtbaar maken van zelfsturend leren

Leren in de praktijk

Wederzijds zichtbaar zijn gebeurt ideaal gezien gelijkwaardig binnen de driehoek AIOS - opleider - docent. Als AIOS en opleider kan dit tijdens de leergesprekken en gezamenlijke spreekuren waarin je elkaar afwisselend aan het werk ziet en feedback geeft.

Als AIOS leer je door te reflecteren tijdens je werk en van de feedback die je krijgt van je opleider, collega’s en patiënten. Als opleider krijg je een goed beeld van de competentie-ontwikkeling van de AIOS en leer je zelf ook. Je bent daarin rolmodel voor je AIOS, als huisarts die een leven lang leert.

Leren op de terugkomdag

Als AIOS leer je door de vragen van de docent en door de feedback die je krijgt over je leren. Als docent observeer je de AIOS tijdens het groepsonderwijs en in de begeleiding van de individuele AIOS. Je geeft feedback om het zelfsturend leren zichtbaar te maken, zodat de AIOS zich ervan bewust wordt en zelf bij kan sturen. Je vraagt feedback aan de AIOS om je docentvaardigheden verder te ontwikkelen en bent transparant over jouw leren daarin.

Tools

De tool ‘vragen over zelfsturend leren’ bevat vragen die taal geven om in gesprek te gaan over het leren en welke thema’s daarin voor eenieder relevant zijn. De tool ‘vragenlijst mindset bij zelfsturend leren’ en de tool ‘vignetten bij typen zelfsturend leerders’ zijn hulpmiddelen om het leren zichtbaar te maken.