Feedback voor zelfsturend leren

Gerichte feedback geven aan de AIOS is noodzakelijk om het zelfsturend leren te coachen. Als docent of opleider kun je pas gerichte feedback geven als je weet wat het doel ervan is.

Feedback voor zelfsturend leren

Gerichte feedback

Feedback op het leren van de AIOS, helpt bij het bewust maken van keuzes in diens leren. Als docent en opleider kan je de AIOS helpen om te bedenken hoe het leren concreet aan te pakken en te evalueren hoe effectief een aanpak is geweest.

Je geeft dan feedback op twee niveaus waarop de AIOS functioneert:

  1. Diens functioneren als huisarts, met alle bijbehorende competenties.
  2. Diens functioneren als lerende: hoe leert deze AIOS en welke ondersteuning is nodig om meer zelfsturend te leren?

Feedback op competentie-ontwikkeling

Het gaat over de zeven competenties van de huisarts, oftewel ‘kwalificatie’ in het begrippenkader van Biesta. De twee andere ontwikkelgebieden van Biesta, ‘socialisatie’ en ‘subjectificatie’, gaan over de persoonlijke ontwikkeling van de AIOS als huisarts.

Feedback op leren

Het gaat om hoe de AIOS leert: individueel, in dialoog met jou als opleider of docent, maar ook samen met andere AIOS, in de groep. Voor het genereren van feedback op dit ‘leren’ van je AIOS, zijn er diverse tools te vinden op deze website. Deze zijn bedoeld om te helpen de juiste woorden te vinden, dus om ‘taal te genereren’ voor een feedbackgesprek over het leren.

Tools

Diverse tools kunnen helpen om taal te genereren voor feedback, in een dialoog met de AIOS over diens aanpak van het leren. Voorbeeld zijn de interviewvragen over zelfsturend leren of de tool met scaffolding vragen om de AIOS taakgerichte feedback te kunnen geven.