In de loop van hun laatste jaar in opleiding laten AIOS hun ‘leerlingrol’ steeds meer los; ze worden aanstaande collega's in het vak. Bewustwording van je identiteit als lerende professional wordt van belang: vind je dat je vooral moet laten zien wat je kan? Of sta je ervoor open dat je nog iets te leren hebt? Deze ‘growth-mindset’ is effectiever voor je verdere ontwikkeling als professional en is aan te leren.
Een mindset bestaat uit relatief stabiele overtuigingen, gevormd door een combinatie van onbewuste aannames die je als AIOS hebt over de mogelijkheden om te leren. Mindsets worden niet bepaald door vaardigheden of opleidingsniveau, wel zijn ze relatief stabiel, maar staan niet volledig vast; ze zijn nog veranderbaar.
Er wordt onderscheid gemaakt tussen een ‘fixed mindset’ en een ‘growth mindset’. Dit onderscheid is niet zwart-wit, maar bestaat uit een continuüm. Wel zie je dat mensen vaak meer naar één van beide mindsets neigen. Een AIOS die meer naar een ‘fixed mindset’ neigt, ziet intelligentie en vaardigheden als een vaststaande eigenschap en doet minder moeite om te leren, je kunt het of niet. Bij een ‘growth mindset’ stellen AIOS zich leerbaar op en gaan ervan uit dat ze kunnen ontwikkelen.
Een mindset kan variëren afhankelijk van de setting of situatie. De ‘growth mindset’ is het meest toepasbaar op de momenten als je het even niet weet, wanneer je een fout maakt en wanneer je nerveus bent. De ‘growth mindset’ kan je ook helpen bij veranderen van je routines.
Een kleine aanpassing in je vocabulaire kan helpen in het activeren van een ‘growth mindset’. Het gaat om het woordje ‘nog’ in ‘nog niet’. Zo werkt het: in plaats van dat je denkt of zegt: ‘ik kan dat niet’, zeg je ‘ik kan dat nog niet’.
Meer weten? Carol Dweck, de grondlegger van deze concepten, legt uit in haar TED-talk: ‘The power of yet’
Meer links met inzichtelijke uitleg (vanaf ‘3:30):
De ‘hand-out mindset bij leren’ bevat bovenstaande informatie, voor een gedeeld begrippenkader in de AIOS-groep of in een individuele gesprek met je AIOS. De reflectie-tool ‘vragenlijst mindset bij zelfsturend leren’ bevat een rij stellingen die kenmerkend zijn voor beide mindsets, om op te reflecteren. Deze kan worden gebruikt om te reflecteren op je eigen mindset als docent of opleider, of met je AIOS als opstap naar een gesprek hierover.