Self-efficacy

Self-efficacy, oftewel het vertrouwen van een persoon in de eigen bekwaamheid om een bepaalde taak succesvol af te kunnen ronden, speelt een belangrijke rol voor zelfsturend leren.

Self-efficacy

Self-efficacy

AIOS gaan in deze laatste fase van hun opleiding steeds meer focussen op hoe ze huisarts gaan worden. Echter: ze zijn niet uitgeleerd. 'Self-efficacy', oftewel het vertrouwen van een persoon in de eigen bekwaamheid om een bepaalde taak succesvol af te kunnen ronden, speelt een belangrijke rol. AIOS die in de opleiding vertrouwen hebben gekregen in hun eigen bekwaamheid om specifieke leertaken succesvol af te ronden, zullen ook als huisarts nieuwe (leer)uitdagingen makkelijker aangaan.

Coachen van self-efficacy

Iemands 'self-efficacy’ is volgens Bandura (1997) van invloed op de keuze van (leer)activiteiten, de mate van inspanning en het doorzetten daarin. In dit geval: het vertrouwen van de AIOS in diens eigen leervermogen van specifieke taken. Het begrip komt van Bandura (1997), die vier factoren definieerde die 'self-efficacy’ beïnvloeden:

1. Succeservaringen: eerdere ervaringen dat iets lukte

2. Plaatsvervangende ervaringen: gelijken (‘peers’) zien die iets kunnen, hun succeservaringen delen, zoals typisch gebeurt in de AIOS-groep ("als het mijn collega lukt, dan lukt het mij ook")

3. Verbale overtuigingen: jezelf positief toespreken, of een ander die dat doet

4. Emotionele- en psychologische toestanden: zelfvertrouwen in bredere zin, focus op succes-of op faalervaringen, emoties, etc.

Ieder van deze factoren kan besproken worden om de self-efficacy van de AIOS m.b.t. een specifieke leertaak te vergroten.

Daarnaast kunnen docenten en opleiders, de AIOS coachen door het aanspreken van de intrinsieke motivatie.

Tools

Als docent en opleider kun je de 'self-efficacy' van de AIOS ondersteunen door in gesprek te gaan over het leren en actuele leervragen en bij het uitvoeren van leertaken door te scaffolden.