Motivatie voor zelfsturend leren

Motivatie om te leren is noodzakelijk, wil de AIOS regie nemen over het eigen leerproces. De docent en opleider kunnen de intrinsieke motivatie om zelfsturend te leren stimuleren.

Motivatie voor zelfsturend leren

Uitdagende leertaken

De intrinsieke motivatie van de AIOS wordt gestimuleerd door uitdagende en relevante taken, die de nieuwsgierigheid en enthousiasme om te leren prikkelen.

'Self-efficacy'

Het Engelstalige begrip 'self-efficacy' houdt in: het geloof in het eigen kunnen, gericht op een specifieke vaardigheid. Als de AIOS voldoende zeggenschap over het eigen leren ervaart, dan vergroot dat diens 'self-efficacy' om nieuwe competenties te ontwikkelen. Zeker als de AIOS ervaart dat eigen inzet leidt tot een succesvolle aanpak van taken. Lees meer hierover op de thema-pagina over 'self-efficacy'.

Rolmodel zijn

Als docenten en opleiders rolmodel zijn in hun leren dan laten ze zien hoe ze hun eigen leren monitoren en bijstellen en welke aanpak (i.e. strategieën) ze hanteren om tot het gewenste doel te komen. Het werken met procesdoelen maakt het mogelijk om het leren bewuster te sturen, en te reflecteren op eigen motivatie en overtuigingen door de AIOS.

Tools

Voor het verkennen van de motivatie tot leren van de AIOS en opleider, zijn zowel de motivatieschaal van Deci & Ryan als de vragenlijst mindset voor zelfsturend leren handige onderleggers in een gesprek voor de docent.